Fakta

Sunwind Express 83

www.sunwindexpress83.se

Båtfakta

 

Fakta om mod(ellen)

Båttypen heter egentligen Finn Express 83. Den är konstruerad av Eivind Still och tillverkades i Finland på Nykravarvet i Nykarleby från 1981 till 1986. Någon gång under den perioden gick varvet i konkurs, men företaget ombildades och varvet fick namnet Sunwind Yachts. I Finland har båtens namn alltid varit FE83, men i Sverige såldes den under en period som Sunwind Express 83.

 

 

300 segelbåtar i test Curt Gelins "segelbåtsbibel" som nu även finns med 500 och 700 tester.

Ett måste för den segelbåtsintresserade. Läs Curts åsikter om FinnExpress 83:

 

"Finlands främste står bakom linjerna i Finnexpress 83.

Avsikten för konstruktören och mätmannen Eivind Still i Jakobstad var att ta fram en sportig familjebåt. Han ritade sin nykomling utan regelhänsyn, eftersom trend vid denna tid var kombinationsbåtar, snabba familjebåtar och LYS för kappsegling. Skrovlinjerna är slanka, båten har litet deplacement och fartiga U-formade sektioner från för till akter. Akterpartiet är nästan lika brett som mittspantet, vilket ger bärighet och därmed fart.

Partialrigg med bakåtsvepta, enkla vantspridare var mode 1981.

 

Inredningen rymmer fem kojer med toalett midskepps. Bordet är ostadigt men går att fälla mot skottet. Bra ståhöjd ombord och hyggliga kojer. Utförandet är enkelt med oljad teak och badrumsmattor i tak och på sidor. Tunna dynor och för lite ljusinsläpp hör också till denna båt.

Byggtekniskt inger kölinfästningen frågor, håller den?

 

Seglingsegenskaperna är bra. Segelytan är måttlig, men farten utmärkt. Litet deplacement gör Finnexpress 83 snabb i accelerationen. Kryssförmågan är på topp och slöregenskaperna suveräna.

Styvheten är lagom för sportig segling och balansen fin med lätt och pigg roderkäsla."

Layout

Data

Allmänt

 

Detta exemplar är byggt 1984 på Nykravarvet i Nykarleby, Finland.

Hon har segelnummer 205 och märkskylten har beteckningen Sunwind Express 83.

Basuppgifter

  • Längd över allt: 8,3m
  • Längd vattenlinje: 6,9m
  • Bredd: 2,8m
  • Djupgående: 1,45m
  • Masthöjd: 11,5m
  • Deplacement: 2400kg
  • Kölvikt: 870kg
  • Kölmaterial: järn
  • Motor: Volvo Penta MD5C 9,5hk
  • Drev: 120S
  • Dieseltank 40 L
  • Årsmodell: 1984

Rigg

Riggen är modell 7/8 med ett enkla svepta spridare. Mast i aluminium från Seldén. Topp-, samt undervant i 5mm wire. Segelytan nedan är beräknad enligt SRS.

  • SRS-tal: 1,062 (1,043 utan spinn)
  • Storsegel: 20,8m²
  • Genua: 17,79m²
  • Spinnaker: 34,02m²
  • Gennaker: 35,92m²
  • Självslående fock med Plastimo rullsystem

Övrigt

  • 5 kojplatser
  • Logg, ekolod, GPS
  • Toa med septiktank
  • Färskvattenkyld motor, Martec
  • Vattentank 65l
  • Kompressorkyl
  • POD värmare alt. elpatron 230V/2kW, 2 st. radiatorer
  • 1st. startbatteri 75ah
  • 2st. förbrukningsbatterier 75ah
  • Batteriladdare 8A
  • Solpanel 55W, NAPS regulator
  • Landströmscentral
  • CD/Radio, 4 högtalare

 

Copyright © All Rights Reserved