Båtfakta

Båtfakta och information

Fakta om mod(ellen)

Båttypen heter egentligen Finn Express 83. Den är konstruerad av Eivind Still och tillverkades i Finland på Nykravarvet i Nykarleby från 1981 till 1986. Någon gång under den perioden gick varvet i konkurs, men företaget ombildades och varvet fick namnet Sunwind Yachts. I Finland har båtens namn alltid varit Finn Express 83, men i Sverige såldes den under en period som Sunwind Express 83.

 

300 segelbåtar i test Curt Gelins "segelbåtsbibel" som nu även finns med 500 och 700 tester.

Ett måste för den segelbåtsintresserade.  Läs Curts åsikter om FinnExpress 83:

 

"Finlands främste står bakom linjerna i Finnexpress 83.

Avsikten för konstruktören och mätmannen Eivind Still i Jakobstad var att ta fram en sportig familjebåt. Han ritade sin nykomling utan regelhänsyn, eftersom trend vid denna tid var kombinationsbåtar, snabba familjebåtar och LYS för kappsegling. Skrovlinjerna är slanka, båten har litet deplacement och fartiga U-formade sektioner från för till akter. Akterpartiet är nästan lika brett som mittspantet, vilket ger bärighet och därmed fart.

Partialrigg med bakåtsvepta, enkla vantspridare var mode 1981.

 

Inredningen rymmer fem kojer med toalett midskepps. Bordet är ostadigt men går att fälla mot skottet. Bra ståhöjd ombord och hyggliga kojer. Utförandet är enkelt med oljad teak och badrumsmattor i tak och på sidor. Tunna dynor och för lite ljusinsläpp hör också till denna båt.

Byggtekniskt inger kölinfästningen frågor, håller den?

 

Seglingsegenskaperna är bra. Segelytan är måttlig, men farten utmärkt. Litet deplacement gör Finnexpress 83 snabb i accelerationen. Kryssförmågan är på topp och slöregenskaperna suveräna.

Styvheten är lagom för sportig segling och balansen fin med lätt och pigg roderkäsla."

Ägarens åsikter och beskrivningar 


 

Segla


Båten har jolleliknande och sportiga egenskaper. Båten är mycket lättdriven och reagerar direkt på vindändringar då hon accelererar mycket snabbt. Särskilt i öppna, lätta vindar går hon fint med sin låga vikt. Ellen behöver seglas aktivt på kryss i det övre registret där man får vakta skot och skotvagnen. Skotskenan som går från sarg till sarg i sittbrunnen fungerar perfekt för detta ändamål. Vi seglar oftast med Genua men vid vindar över 8m/s kan man lika gärna byta till focken. Beror lite på om det är familjesegling eller en mindre kappsegling. Den bästa bogen tycker vi är halvvind eller slör där vi lyckats surfa upp i 8,5-9 knop i rätt sjö. Vår toppnotering utan surf är 8,7 knop. Att segla spinnaker är också mycket tacksamt trots att hon är livlig. Den snävt skurna spinnakerna låter oss gå mycket högt, straxt högre än halvvind i vissa fall. Med spinnakerstrumpa så seglar vi bekvämt och gärna även på semestern. 

Kort sagt: sportig och jolleliknande segling och hon ska seglas luftigt.

 

Bo och leva i båten


Vi har gjort 13 säsonger i båten och de senaste 10 med barn i båten. Båtens förpik är den bästa sovplatsen men  vi använder nu också salongens britsar vilket fungerar bra. Nackdelen är givetvis att man måste bädda undan i ruffen innan frukosten ska fram. Till förpiken har vi ordnat med extra skumkärna då dynorna i båten är något tunna att sova på. Även i ruffen har vi extra skymkärnor under dynorna. Stickkojen (som är gigantisk!) använder vi till att förvara segel, väskor, dynor, lagunbord och annat som behöver komma undan. Vi packar upp kläder i skåp och hyllor samt skor i stuvfack, så man behöver absolut inte leva i kappsäck. Men visst, lite pyssel är det att håll i ordning på alla kläder. 

 

Båten har en mindre garderob där man kan hänga in lite jackor, klänningar och någon skjorta. När det gäller stuvfack så finns det många och de är ungefär så stora som man kan förvänta sig av en 27 fots båt. Det är skåp med skjutluckor i ruffen och kök samt stuvfack under britsarna. 

 

Ståhöjd har man vid köket i ruffnedgången, därefter får jag som är 1,78 böja lite på huvudet föröver. Dock är det mycket bra sitt höjd i förpiken där man enkelt sitter på sängkanten när man t.ex. byter om. Det utrymmer innebär också att överbyggnaden får en något kantig utformning. Kanske inte supersnyggt men praktiskt. 

 

På vår eller sensommar värmer vi oss med den tysta POD-värmaren och det vattenburna värmesystemet. Det är tyst och ger en skön värme men tillför dock ingen torr luft. Vi har lagt in matta på durken, mest för att det är skönare än att gå på trädurken. Dem kan man enkelt ta bort för inspektion av kölsvin. 

 

Köket är inte båtens starkaste kort men det funkar bra att laga mat i spritköket och kylboxen rymmer långt mycket mer än man först anar. Vi lagrar potatis och grönsaker i stuvfacken för att hålla det svalt. Utmaningen ligger i att diska i båten vilket vi ofta gör i sittbrunnen om det är större laddningar. Frukostdisken kan man dock sköta inne i båten. Vatten får man från färskvattentank eller sjön via fotpumpar. Den största fördelen med fotpumpar är att man förbrukar bara det vatten man behöver och vi har aldrig övervägt att sätt in tryckvatten.

 

Inne i ruffen finns det berömda bordet som Gelin har en åsikt om i sitt test. Det är inte alls ostadigt och under alla år vi haft båten har det inte krånglat eller varit just ostadigt. 

 

Det går att stänga om sig mot ruffen när man går på toaletten, men det går inte att stänga mot förpiken.

 

Det som vi gillar absolut bäst är den stora sittbrunnen som är i klass med 33-34 fots båtar. Sittbrunnens mått är 2,25x1,45m. Så man ligger lätt och ledigt raklång. Vill man kan man sitta 11 personer där. Vi har provat. :-) 

Man sitter bra både vid måltider med framför allt vi segling så finns det alltid plats. Sargarna fungerar också utmärkt att sitta på vid segling. På sommaren seglingar till Öland och Gotland var det inte sällan tre personer som sov medan skepparen seglade. Sedan många år är den klädd med Flexiteek. Den bästa uppgraderingen vi gjort på båten. Skönt, undehållsfritt, halkfritt och snyggt.

Den stora sittbrunnen innebär också enormt stora stuvutrymmen och särskilt det på babords sida. Där har vi fått ner en vanlig barnvagn men på senare tid är det grill, briketter, badleksaker, extra kylväska, dryck och en massa annat som stuvas där. Jag kan lätt och ledigt både sitta och ligga i den stuven (om man behöver stuva eller meka med något). Styrbords stuv är något mindre men ansluter till babords och bakom hjärtstocken finns ytterligare plats att packa grejer.

 

I stäven har vi en stege som stuvas ner i ankarboxen under färd. Ett extrasteg finns för barnen i de fall vi ligger mot låga berg. I aktern sitter det en fast men fällbar badstege som inte går så djupt, men som har fungerat bra. En badbrygga är monterad bredvid stegen och det är mycket bekvämt när man ska tvätta sig, hänga motorn på jollen eller skölja av grejer. Badbryggan är sedan några år klädd med Flexiteek. 

 

Vid regn i naturhamn eller hamn riggar vi en enklare markisväv över sittbrunnen som håller den torr och ger oss mer utrymme att vistas vid dåligt väder. 

 

Summering:

Det finns en anledning att vi har haft samma båt sedan 2003. Vi är helt enkelt mycket nöjda med Ellen och även om det är mycket campingliv på liten yta så är hon en fantastisk fin segelbåt. Alla segelbåtar är kompromisser mellan segling och boende. I detta fall har segling fått lite högre prio men det är fortfarande en båt att bo och leva i. Som mest har vi gjort 26 nätter på raken i båten och förra säsongen hade vi närmare 50 övernattningar tillsammans i Ellen. Vi ser fram emot många sköna sommardagar med Ellen framöver.

 

Hör av er om ni har funderingar.  

 

Data


 

Allmänt


Detta exemplar är byggt 1984 på Nykravarvet i Nykarleby, Finland.

Hon har segelnummer 205 och märkskylten har beteckningen Sunwind Express 83.

 

Basuppgifter


  • Längd över allt: 8,3m
  • Längd vattenlinje: 6,9m
  • Bredd: 2,8m
  • Djupgående: 1,45m
  • Masthöjd: 11,5m
  • Deplacement: 2400kg
  • Kölvikt: 870kg
  • Kölmaterial: järn (zinkbehandlad)
  • Motor: Volvo Penta MD5C 9,5hk
  • Drev: 120S
  • Dieseltank Ca 40 lit.
  • Årsmodell: 1984

 

Rigg


Riggen är modell 7/8 med ett enkla svepta spridare. Mast i aluminium från Seldén. Topp-, samt undervant i 5mm wire. Segelytan nedan är beräknad enligt SRS.

  • SRS-tal: 1,062 (1,043 utan spinn)
  • Storsegel: 20,8m²
  • Genua: 17,79m² 
  • Spinnaker: 34,02m²
  • Gennaker: 35,92m²
  • Självslående fock med Plastimo rullsystem

 

Övrigt


  • 5 kojplatser
  • Logg, ekolod, GPS
  • Toa med septiktank
  • Sjövattenkyld motor. Martec kylare finns.
  • Vattentank 65l
  • Kompressorkyl
  • POD värmare med2 st konvektorer
  • 1st. startbatteri 75ah
  • 2st. förbrukningsbatterier 75ah
  • Batteriladdare 15A
  • Solpanel 55W, NAPS regulator
  • Landströmscentral med jordfelsbrytare
  • CD/Radio, 4 högtalare

 

Copyright © All Rights Reserved